Cultural Revolution ban | South China Morning Post
  • Sat
  • Apr 18, 2015
  • Updated: 1:44pm

Cultural Revolution ban

PUBLISHED : Thursday, 16 May, 1996, 12:00am
UPDATED : Thursday, 16 May, 1996, 12:00am
 

Authorities have stopped several magazines publishing special issues marking the 30th anniversary of the start of the Cultural Revolution.


The magazines, which had planned articles and seminars to re-examine the Cultural Revolution (1966-1976), were advised to shelve them, cadres in media circles said.


'Major periodicals that are affected included Dong Fang and Xian Dai Yu Chuan Tong, which is sponsored by a foundation set up by Hong Kong businessman Henry Fok,' officials said. Other public activities organised by universities and culture units have all been cancelled.


Some periodicals tried to get the message through by publishing a few related articles several months ago to avoid the sensitive date.


'A major literary magazine, Shou Huo in Shanghai, published a few articles, but not in the form of a Cultural Revolution special,' sources said.


Authorities feared that in-depth discussion of the Cultural Revolution could hurt the party's image, rake up old grievances and threaten social stability.


An article published late last year in Du Shu magazine had encouraged people to be aware of self-existence instead of selfless-existence.


The article by Liu Junning, a young scholar at the Chinese Academy of Social Science, said if one forgot the self, one could be manipulated by other people, and he quoted the example of the Cultural Revolution.


The article was attacked by a leftist magazine, Zhong Liu, , which said it was blind acceptance of Western thought.


Share

For unlimited access to:

SCMP.com SCMP Tablet Edition SCMP Mobile Edition 10-year news archive
 
 

 

 
 
 
 
 

Login

SCMP.com Account

or