• Thu
  • Jul 10, 2014
  • Updated: 4:14pm

Next Media

Next Media was founded by high profile businessman Jimmy Lai, known for his support for democracy and criticism of China. It introduced tabloid-style journalism into Hong Kong and Taiwan, with the hugely successful Apple Daily. The group made a rare misstep by entering Taiwan’s saturated broadcasting market. In October 2012 it agreed to sell its loss-making Taiwan TV unit and to terminate its video-on-demand (VOD) services, but the deal fell through in March 2013.

BusinessCompanies

Next's sale of Taiwan print arm collapses

Disposal of Taiwanese television asset still on despite pull-out on eve of completion deadline

PUBLISHED : Tuesday, 26 March, 2013, 6:17pm
UPDATED : Wednesday, 27 March, 2013, 4:50am

Next Media's sale of its Taiwanese print business has fallen through a day before the deadline, but the sale of its television operation continues, a spokesman said yesterday.

The NT$17.5 billion (HK$4.55 billion) print deal was supposed to be completed by today, but one of the Taiwanese buyers walked away at the last minute. That has dashed Next Media's hopes of selling its Taiwanese operations, including the money-losing television business, as a bundle. Next Media is owned by Jimmy Lai Chee-ying.

"It's because the buyers didn't show up," said Next Media spokesman Mark Simon, when asked to confirm whether the print business sale had collapsed.

"We are quite perturbed by the behaviour [of the buyers], and we don't have much comment under the circumstances," he said in an interview. Simon said "there are no other buyers" talking with Next Media.

We are quite perturbed by the behaviour [of the buyers], and we don't have much comment under the circumstances
Next Media spokesman Mark Simon

He was quoted by Bloomberg as saying an option to extend the agreement to sell the print assets would not be taken up.

Simon said the sale of Next Media's NT$1.5 billion television business in Taiwan was still on.

"At the moment, we are operating as normal," he said.

Simon did not identify which of the four Taiwanese buyers in the consortium to buy the print business for NT$16 million had pulled out. Local news media named Tsai Eng-meng, who heads Want Want group, one of the leading snack food suppliers on the mainland.

The controversial deal sparked strong opposition in Taiwan owing to concerns over Tsai's support of the mainland.

He already controls several major dailies and television stations on the island through his son Tsai Shao-chung.

Several local news media, including United Daily, cited unnamed sources as saying that Tsai sought to reduce his stake in the purchase to avoid antitrust queries, but other buyers refused to take up larger stakes.

Next Media shares were suspended from trading in Hong Kong yesterday.

Share

For unlimited access to:

SCMP.com SCMP Tablet Edition SCMP Mobile Edition 10-year news archive
 
 

 

 
 
 
 
 

Login

SCMP.com Account

or