• Sat
  • Dec 20, 2014
  • Updated: 8:56am

Next Media

Next Media was founded by high profile businessman Jimmy Lai, known for his support for democracy and criticism of China. It introduced tabloid-style journalism into Hong Kong and Taiwan, with the hugely successful Apple Daily. The group made a rare misstep by entering Taiwan’s saturated broadcasting market. In October 2012 it agreed to sell its loss-making Taiwan TV unit and to terminate its video-on-demand (VOD) services, but the deal fell through in March 2013.

NewsChina

Protests in Taipei as Jimmy Lai inks Next Media deal

PUBLISHED : Tuesday, 27 November, 2012, 5:58pm
UPDATED : Tuesday, 27 November, 2012, 8:23pm

Publishing tycoon Jimmy Lai Chee-ying on Tuesday completed the sale of Next Media's print and television holdings in Taiwan, following the signing of a definite agreement with the buying consortium at an undisclosed hotel in Macau on Tuesday.

Next Media, in which Lai is chairman and controlling shareholder, sold those assets to a group of Taiwanese buyers for NT$17.5 billion (HK$4.7 billion) in cash.

The share price of Next Media, which publishes the Chinese-language Apple Daily in Hong Kong, rose 4.61 per cent to finish at HK$1.59, as investors anticipated that deal being closed.

The deal involves the sale of the Taiwanese editions of Apple Daily and Next magazine, as well as Next TV to businessman Tsai Eng-meng, banking scion Jeffrey Koo Jr, and Formosa Plastics Group president Wang Wen-yuan.

The deal still requires approval by Taiwan regulators.

About 100 protesters gathered outside the cabinet offices to protest the sale, focusing their attention on Tsai, who made a fortune selling rice crackers on the Chinese mainland, and whose China Times newspaper is a strong supporter of Chinese policies.

Taiwan Reporters Association head Chen Siao-yi said Tsai’s participation in the deal would have a chilling impact on Taiwanese democracy and press freedoms.

“China is having more and more control over Taiwan’s politics and economy,” she said. “Now they want public opinion too, because it is the missing piece of their puzzle.”

Since coming to power four and a half years ago, Taiwanese President Ma Ying-jeou has made better relations with China the centrepiece of his administration, taking a series of bold steps to link the island’s high-tech economy ever closer to China’s lucrative markets. 

Reacting to Tuesday’s demonstration, the Taiwanese government said that regulatory agencies would handle the Next Media case according to the law. But it also said it would be “inappropriate for the government to intervene or interfere because of a certain party’s political stance”.

In a preliminary look at the deal, Taiwan’s Financial Supervisory Commission raised serious questions about the propriety of Koo’s participation because of his family’s controlling interest in China Trust Financial Holdings, one of the island’s most powerful banks. It suggested that financial institutions should not be involved in media ownership.

Earlier this year the National Communications Commission, the government’s media watchdog, approved Tsai’s purchase of Taiwan’s second largest cable TV provider, but made the deal contingent on his selling his cable TV news station and other cable TV outlets. Tsai has since reneged on the promise and the case is in the courts.

Tsai was roundly condemned by Taiwanese of virtually all political stripes earlier this year after he told a Washington Post reporter that accounts of Chinese security forces killing hundreds if not thousands of pro-democracy demonstrators near Beijing’s Tiananmen Square in 1989 were vastly overinflated. The accounts are widely accepted in the West as well as in Taiwan.

Tsai returned to the political limelight in September when he underwrote the voyage of a flotilla of 50 Taiwanese fishing vessels to a group of islands between Okinawa and Taiwan claimed by Japan, China and Taiwan. While the fishermen themselves said their action was meant only to underscore their fishing rights in the area, Tsai’s China Times newspaper quickly followed through with an editorial calling on China and Taiwan to work together to pursue a joint claim to the islands.

Under Lai’s ownership, Apple Daily has emerged as one of Taiwan’s most popular newspapers, leveraging a combination of sex, scandal and celebrity gossip to win over many of the island’s readers. But it has also maintained a fiercely independent stance on political issues, differentiating itself from most other Taiwanese media outlets, which tend to be partial to one or the other of the island’s two large political parties.

Political scientist Lo Chih-cheng of Taipei’s Soochow University said that if Tsai insists on Apple Daily cleaving to a clear-cut pro-China line, its sales could quickly plummet.

However, he said, he still expected the publication to pull its punches on sensitive China-related issues including Tibet and human rights because Tsai, Wang and Koo all have extensive business interests on the mainland.

Lai, who has a reputation as an anti-China gadfly, has clashed bitterly with Tsai in the past, most notably over their fierce competition to acquire the China Times Group in 2008.

His desire to unload the Taiwan portion of Next Media began after he complained that Taiwanese officials – possibly for political reasons – were making it impossible for him to run his Next TV venture at a profit.

Share

More on this story

For unlimited access to:

SCMP.com SCMP Tablet Edition SCMP Mobile Edition 10-year news archive
 
 

 

 
 
 
 
 

This article is now closed to comments

lucifer
If the deal goes through, Koo will probably end up with a worthless media package…..it will be shunned by Taiwanese.

Login

SCMP.com Account

or