• Thu
  • Nov 27, 2014
  • Updated: 9:53pm
NewsChina
PROPAGANDA

Journalists call for censor to quit over editorial scandal

PUBLISHED : Friday, 04 January, 2013, 3:21pm
UPDATED : Tuesday, 08 January, 2013, 2:20pm

In the backlash against a top government censor’s heavy-handed editorial intervention into a prestigious Chinese newspaper, dozens of prominent journalists have issued an open letter demanding the resignation of the top propagandist in Guangdong Province.

“We believe that Minister Tuo Zhen’s actions overstepped boundaries, that they were authoritarian, ignorant and unnecessary,” read the letter, which carried the names of more than 30 journalists who used to work at the paper, the Guangzhou-based Southern Weekly.

Many of these journalists are now prominent opinion leaders, including published authors, columnists, university professors and senior editors at other news organisations.

Their target of protest, Tuo Zhen, is the top propaganda official at the Communist Party’s Guangdong provincial committee.

He is believed to have given direct orders to swap the paper’s new year editorial, due to be published this Wednesday, for a piece he penned himself, praising the “Chinese Dream” and new leader Xi Jinping’s policies.

A complete translation of the letter is available at the website of the China Media Project under the Journalism and Media Studies Centre at the University of Hong Kong.

The open letter is the latest development in a wave of online protests in the last few days against the recent media clampdown. 

Earlier on Friday, Beijing-based Yanhuang Chunqiu magazine, one of China’s most prominent pro-reform publications, said authorities had shut down its website after revoking its online publishing licence. 

One former Southern Weekly reporter who signed the open letter said a former colleague shared her digital version of the letter via a popular Chinese social media platform on Friday morning, telling her the letter would be published around noon.

The former reporter, who asked not to use her name – mainland journalists are not allowed to be interviewed by foreign media – said she really wanted the current reporters and editors of the Southern Weekly to make their voice heard.

“I also hope that other Chinese journalists and academics will support [the newspaper],” she said.

“Personally, I would prefer it if Tuo left Guangdong and let the paper operate on normal journalistic working procedures."

"The authorities should not retaliate against the people involved with this issue,” she added.

A senior editor working for Nanfang Media Group, the state-owned parent of Southern Weekly which also runs a host of other newspapers and magazines, told the Post that the editorial intrusion seemed to be part of a systematic crackdown against the free-wheeling media outlets in affluent Guangdong province.

The Southern Metropolis Weekly and the Nanfang People,two weekly magazines in the group, have also incurred the wrath of provincial censors in recent months, the former for a series of investigative reports into former Chongqing police chief Wang Lijun, and the latter for a special report examining the great famine that killed tens of millions of Chinese between 1959 and 1961, during Mao Zedong’s “Great Leap Forward” campaign.

“Both publications were told to wait for punishment to be handed down,” said the editor, who requested not to be named.

The magazines were ordered to submit their editorial plans up to six weeks in advance, for provincial propaganda authorities to review and approve.

Share

For unlimited access to:

SCMP.com SCMP Tablet Edition SCMP Mobile Edition 10-year news archive
 
 

 

 
 
 
 
 

Login

SCMP.com Account

or