• Tue
  • Sep 23, 2014
  • Updated: 1:49pm
NewsHong Kong
BROADCASTING

Public outcry over rejection of Ricky Wong's free-to-air TV licence bid

Politicians and 410,000 on Facebook demand explanation as entrepreneur says he was asked by government to join bidding process in 2009

PUBLISHED : Wednesday, 16 October, 2013, 9:47am
UPDATED : Thursday, 17 October, 2013, 7:05pm
 

Officials faced mounting public pressure yesterday to explain why they denied Ricky Wong Wai-kay's company a free-to-air television licence.

The shocked telecoms entrepreneur revealed that he joined the race for a licence in 2009 at the invitation of the government.

But his was the only bid to be rejected on Tuesday when the granting of free-to-air television licences to two other players - pay-TV operators PCCW and i-Cable - was announced.

They will compete with existing players TVB and ATV.

The award of licences only to PCCW's HK Television Entertainment Company and i-Cable's Fantastic Television caused a public outcry online and in radio talkback shows.

Politicians and nearly 400,000 people who signed a Facebook petition demanded that the government give a full account of the reasons for denying Wong's Hong Kong Television Network (HKTV) a licence. Thousands vowed to protest at government headquarters on Sunday.

Commerce minister Greg So Kam-leung said a consultants' report - which the government has not made public - predicted the city could not support five television stations.

But Wong, who said 320 of HKTV's 500 staff would lose their jobs at the end of this month, described the decision as unjust and "against the public".

He said the government provided no explanation for why he lost out and he did not know the rules had been changed, from having an unlimited number of licensees to choosing two out of three applicants.

The government told legislators in a 1998 paper that "under the new technology-neutral licensing regime, there would be no limit on the number of domestic free licences issued".

Wong said he was contacted by a very senior government official four years ago.

"In 2009, the government called me to invite me [to bid]. On December 31, 2009, we submitted the application," he said.

Wong would not confirm that the official was the then commerce minister, Rita Lau Ng Wai-lan, because it was possible a court would review the decision.

Meanwhile, Philip Li Koi-hop, the chairman of the fringe political group, the People's Opposition Party, filed an application for a judicial review.

A government source said: "As lawsuits are looming, the government has to be cautious in explaining the rationale behind its decision, apart from stating general principles."

Wong defended the quality of HKTV's bid. "We are the most qualified among the three applicants. We focus on entertainment, which is what Hong Kong lacks," he said.

But So pointed to HKTV's plan to operate as many as 30 channels and questioned whether it had the experience to do so or could be competitive. Wong said: "If we are not up to standard and if our score is low, show us the score sheet.

"If this just ends like this, does Hong Kong still have justice?"

A member of the Communications Authority's broadcast complaints committee, Simon Ho Sai-hau, demanded a government explanation, saying it was not the administration's job to ensure a television operator's survival.

Wong said he had no plans to acquire other stations or reapply in 2015 when the licences for TVB and ATV expired.

Video: CY Leung at Legco on the free-to-air ruling

Share

For unlimited access to:

SCMP.com SCMP Tablet Edition SCMP Mobile Edition 10-year news archive
 
 

 

50

This article is now closed to comments

samsung
Ok
samsung
why
hard times !
The most probable reason that the HKTV of Mr.Ricky Wong Wai-kay was denied a free-to-air TV license though the other two competitors were both granted even their conidtions could never match his is:Mr.Ricky Wong has offended the boss of C.Y.---the Chinese Communist Party government in Beijing by saying that ATV ( in 2008) would never become another CCTV (China Central Television which is controlled by the government and serves as its mouthpiece) when he was the CEO of ATV (just 12 days only).Besides, he offened C.Y.himself by complaining that he finally realised why the anger and dissatisfaction of the public towards the Leung administration while airing his voice for the prolonging of the issue of new free-to-air TV licenses ! Mr.Greg So Kam-leung claimed that no political reason(s) was/were behind the decision of the administration and Exco.He is lying indeed !
John Adams
I think the government collusion with the tycoons has just finally gone a step too far.
Meanwhile our apparently overstaffed police force ( see Laisee today ) is still investigating the 39 Conduit Road scandal
patrick.gifford.180
Anyway , Hong kong tv channels Programs are some of the worst in the world, It looks like French TV in the 1970 's . Nothing interesting on prime time , boring documentaries about monkeys or brain surgery at 8 pm! . morning or afternoon programs are miserable too .
ca.can.14
Sad but true...."Hong Kong is dying..."
check this...
****www.facebook.com/supporthktv
boondeiyan
Now we know the truth: McKinsey runs HK when Big Brother is tied up with more important matters.
impala
If ATV is allowed to broadcast, it is hard to see why anybody else can't. I have seen school campus TV delivering better stuff than the average ATV broadcast, so it is hard to believe that the reason for rejecting the license application of HKTV was a qualitative concern.
yty07
If Hong Kong really cannot sustain 5 TV stations, clearly ATV should be the one to be out from the game. The government's decision is too ridiculous.
chuchu59
So HK cannot support 5 TV stations and HKTV, as the odd man out, gets the boot. PCCW is closely connected with TVB whereas i-cable has some connections with ATV. The Government needs to explain whether they had despatched someone to invite Ricky to apply for a licence. If that had been the case and as a result he made heavy investments he can reasonably expect that his application stood a good chance of being approved. Furthermore, if there was a 1998 paper stating that there was no limit to the number of domestic licences issued, why is it that all of a sudden the Government comes with with a consultancy report stating HK can only have 4 operators. What is the motive behind it? I would expect that Exco or any licensing body for that matter would consider whether an applicant is sincere and from the investment already made HKTV seems to be sincere. Greg had also said Exco took into account programme planning, technical soundness, investment and public opinion in arriving at its decision. I cant see how HKTV is inferior to the other 2 competitors on the latter 2 factors. It has already made billions in investment whereas the other 2 only pledged 'investments'. Public sentiment is seemingly on HKTV's side so I would like to know whether Exco was presented with an opinion survey when deliberating on the merits of each application.
This is just wrong on so many levels. We need more choices not monopolies.

Pages

 
 
 
 
 

Login

SCMP.com Account

or