• Sat
  • Dec 20, 2014
  • Updated: 5:50pm

CCTV

China Central Television is the predominant state television broadcaster in China. Founded in 1958, it serves as one of the chief propaganda arms of the Communist government. In recent years, CCTV’s English-language international news coverage has undergone large-scale expansion partly as a response to Chinese President Hu Jintao’s 2007 call for further development of “soft power”.

 

CCTV election coverage opens new front in media war

The striking CCTV headquarters in Beijing, from where it has been branching out across the globe. Photo: SMP

The headquarters of CCTV America in Washington sits just 10 blocks from the White House. By the time the identity of the next resident of 1600 Pennsylvania Avenue is known later this week, China will have opened a new front in what it sees as a war to wrest control of the global news agenda from Western-dominated media giants such as CNN and the BBC.

Sunday, 4 November, 2012, 3:07pm 3 comments

Years down the track, Anthony Wu's disciplinary hearing to start

Anthony Wu Ting-yuk

At long last we see there is movement in the longest outstanding disciplinary case of the Hong Kong Institute of Certified Public Accountants, featuring Hong Kong Hospital Authority chairman Anthony Wu Ting-yuk. The case has been outstanding since December 2009, but the institute will hold its first hearing into the case tomorrow.

1 Nov 2012 - 4:48am

Newspapers divided in their enthusiasm over Nobel for Mo Yan

Chinese writer Mo Yan. Photo: AP

When Mo Yan was awarded the Nobel Prize for literature on Thursday, China Central Television broke into its usually well choreographed main 7pm news bulletin to report the announcement.

13 Oct 2012 - 5:27am

CCTV news presenter takes on China's radical left

Liberals retaliate by spreading this photo of Sima Nan and Wang Lijun

Widespread criticism of patriotic violence has given ideological extremists a small bump in popularity

28 Sep 2012 - 8:42am

CCTV exposé shows frustration of agencies at keeping firms in check

The televised dressing down of state oil giant Sinopec for repeated regulatory violations has helped throw back the curtain on the lopsided battle between the mainland's powerful state-run enterprises and its weak environmental watchdogs.

28 Sep 2012 - 4:15am

CCTV exposé on Sinopec hints at changing times

Those believing that the mainland continues to be governed by a growth-at-all-costs mantra need only turn to a China Central Television broadcast to see that times are changing. In it, national and Guangdong environmental inspectors berate the all-powerful state-owned petrochemical giant Sinopec for allegedly repeated health and safety violations at three subsidiaries in the province.

28 Sep 2012 - 1:50am 1 comment

First thing China, August 28

After months of speculation online, the Communist Party has acknowledged that one of its city-level party secretaries from northern China, rumoured to have fled the country with more than 200 million Hong Kong dollars, has been missing for quite some time.

29 Aug 2012 - 3:05pm

Gag on Liu Xiang injury propaganda lacking even a grain of reason

Any party cadre, advertising man or spin doctor will tell you that the most successful - read insidious - propaganda is inevitably built on at least a grain of truth.

31 Aug 2012 - 1:16pm

CCTV chiefs gagged over hurdler Liu Xiang's injury at London Olympics

CCTV's Yang Jian wept on air

State television bosses on the mainland knew sporting icon Liu Xiang was seriously injured at the London Olympics, but were prevented from saying so by a government gagging order.

Millions of fans were stunned when Liu crashed to the track in agony after hitting the first barrier in his 110 metres hurdles heat.

24 Aug 2012 - 3:15am